zondag 20 december 2009

Rode kaart

Wouter kreeg vrijdag op het kerstrapport een rode kaart - 't is te zeggen: een laatste kans tot eind januari om beterschap te laten zien. Niet qua cijfers, hoewel die op het randje zijn, maar qua gedrag. Ik had graag gezien dat het allemaal wat beter zou gaan na de moeizame voorbije vier jaar, maar helaas blijkt er meer aan de hand dan enkele aanpassingsmoeilijkheden.

We kregen vrijdag een begeleidingscontract onder de neus geschoven:

Dit contract biedt deze leerling een laatste kans om zijn gedrag aan te passen aan de op school geldende normen beschreven in het schoolreglement.

Wat loopt fout?
Wouter stelt eigen wetten en grenzen. Hij aanvaardt geen gezag: doet niet wat een leerkracht vraagt. Krijgt hij een positieve opmerking, dan maakt hij daar misbruik van. Zijn houding tegenover leerkrachten is vaak ongepast: hij gaat in discussie, spreekt tegen, schrijft ongepaste opmerkingen op het examen. Sanctioneren heeft geen effect.
Dit gedrag verstoort het normaal lesverloop waardoor ook de andere leerlingen het recht op goed gestructureerde lessen ontnomen wordt.
Voor leerkrachten is het niet haalbaar om op deze manier verder te werken.

Wat verwachten wij?
De klassenraad is van mening dat wij het gedrag van Wouter niet kunnen sturen door te sanctioneren. Dit is een eindeloze cirkel die moet doorbroken worden. Wouter moet op een andere manier leren inzien dat zijn gedrag niet kan. Wij adviseren daarom dringend professionele hulp te zoeken.


We hebben de voorbije maanden een systeem van dagelijkse en wekelijkse volgkaarten gehad, nota's in de agenda, oudercontacten, extra afspraken met de directie... De school heeft echt alle middelen uitgeput om eind januari te kunnen beslissen dat hij niet meer moet terugkomen.

Ik weet nog niet wat we verder gaan doen. Ik vrees een beetje dat het te laat is om nog beterschap te verkrijgen voor eind januari. En zoals mijn tante terecht opmerkte: als je al van school verandert doe je dat beter begin januari dan eind januari. Maar hij gaat op elke school dezelfde problemen tegenkomen... dat kan toch bijna niet anders?

5 opmerkingen:

Sven zei

Dat klinkt inderdaad ernstig, en niet zo hoopgevend.
Op een nieuwe school zal hij weliswaar nieuwe kansen krijgen en met een (weliswaar niet helemaal - vanwege de info die ze van de voorafgaande school doorkrijgen) propere lei kunnen herbeginnen, maar als hij er niet in slaagt voor zichzelf een nieuwe start te maken en/of voor zichzelf een andere manier van omgaan met leerkrachten e.d. vindt, wordt het inderdaad moeilijk.
Misschien is het goed om daar in een gesprek met de school "advies" rond te vragen : samen met de huidige school (en CLB?) zoeken wat kan helpen om -zelfs als hij daar niet kan blijven- dan tenminste elders echt anders zich te gedragen... Anders wordt het algauw een straatje zonder einde, en dat zou -vooral ook voor hemzelf- wel bijzonder jammer zijn.
Ik hoop dat jullie eruitgeraken, en ik hoop ook dat dat nog in januari gebeurt...

Anoniem zei

Is judo niet iets voor jullie zoon?
Bewegen is gezond, er zijn duidelijke regels bij judo (is zeer geschikt bij alle handiacps, eigen ervaring mbd hersenletsel, later nld)en het leven draait niet alleen om school. Mogelijk kan hij er veel leren dat hij ook op school en thuis kan laten zien; rust, regelmaat, reinheid zeiden ze "vroeger", ja vroeger het geldt nog steeds, anders geen opklimmen in de piramide van Maslow.

Anoniem zei

Hij heeft inderdaad enkele maanden ju jitsu gevolgd. Helaas is hij uit de groep gezet wegens storend gedrag. Jammer dat hij ook op sportief vlak deze "rode kaart" heeft moeten verwerken... Hij was wel erg geschrokken.

Trudy zei

Wij zitten dus helaas in hetzelfde schuitje.Sven is 15 zit in klas 2.
Zijn schoolprestatie zijn met vorig jaar vergeleken verbeterd, maar zijn gedrag niet. (ADD)
Het is een vrij forse jongen groot en breed. Dus hij valt schijnbaar heel erg op.

Ik krijg net het v=contract binnen wat de school met ons en onze zoon wil aangaan.

Ben het niet helemaal eens met het contract.

Het eerste punt is dat hij zijn spullen vergeet, te laat in de les komt en zelf zijn eigen regels stelt.

Dit moet dus veranderen, daar ben ik het wel mee eens, maar wij zijn al jaren bezig om hem de "tijd" bij te brengen en dat is tot op de dag van vandaag niet gelukt, dus ik geloof ook niet dat dit met een contract goed gaat. We hebben hem thuis ook gestraft omdat hij te laat thuis komt, gelijk uit school naar binnen en niet meer naar buiten. Zijn straf was voorbij en mocht weer naar buiten, en wat denk je de eerste dat dat hij weer naar buiten mocht kwam hij een uur te laat thuis.
Dit kun je door een contract toch niet verbeteren???

En dan zijn vergeetachtigheid, dit is iets waar wij mee hebben leren omgaan, dus houden wij daar rekening mee. Maar verbeterd dit door een contract??

Ik heb hier een zwaar hoofd in en verwacht dat hij in een korte tijd van school verwijderd wordt.

Wat doen we eraan!!!!

Dus ik begrijp je verhaal heel goed, maar mijn reactie is ook wat hij op de ene school doet, zal op de andere school niet veranderen dus binnen een paar maanden zit je weer in hetzelfde schuitje.

ADHD-mama zei

Hoe gaat het intussen met jullie zoon sedert je reactie?