woensdag 20 juni 2007

Beertjes

Vorige week ontvingen we een brief van het revalidatiecentrum.

Beste ouders,

Op woensdag 20 juni organiseren we een info-avond over het "Berenprogramma". Bij het teamoverleg dachten we dat dit programma voor u en uw kind een interessante therapievorm zou kunnen betekenen.

Het Berenprogramma stimuleert het zelfstandig leren, het logisch denken en de affectieve en sociale ontwikkeling van het kind. Een Berengroep bestaat uit vier à zes kinderen met één van hun ouders (eventueel afwisselend) en wordt geleid door plusminus vier therapeuten uit verschillende disciplines.

Daar deelname aan deze groep een groot engagement vraagt willen we u vooraf voldoende informeren over de doelstellingen en de praktische organisatie. Zowel ouder, kind als therapeut moeten immers bereid zijn 1u30 per week gedurende het ganse schooljaar actief mee te werken. Indien u geïnteresseerd bent, gelieve telefonisch te bevestigen dat u aanwezig zult zijn op de info-avond.

Met vriendelijke groeten,
De berenjuffen

Het is niet de eerste keer dat we over de berenmethode horen. Ik geloof dat Wouters juf het systeem in beperkte mate heeft toegepast in de klas. Een hele tijd geleden heb ik er ook wat over gelezen in het boek Zit Stil! van Theo Compernolle. Ik herinner me niet laaiend enthousiast geweest te zijn, maar weet anderzijds niet precies meer waarom.

1u30 per week lijkt een kleine opoffering te zijn voor het welzijn van je kind, maar in de praktijk betekent het een vaste afspraak toevoegen aan het toch al zo volle weekschema. Bovendien hebben we er nu totaal geen idee van hoe alles volgend schooljaar georganiseerd zal worden (geen muziekschool, wel muziekschool - geen tekenles, wel tekenles - geen voetbal, wel voetbal) en zijn we nauwelijks van uurregelingen op de hoogte.

Ik ben er eerlijk in: mij valt het zwaar om te blijven volgen waar die kinderen moeten zijn, wat ze mee moeten hebben, hoeveel geld ze eventueel nodig hebben om te doen wat ze moeten doen, welk huiswerk tegen wanneer is, met welk project ze bezig zijn... en dat natuurlijk bovenop taken en examens voor mijn eigen school. Ik heb echt het gevoel dat het me allemaal het grootste deel van de tijd ontglipt. Je zou de schoolnieuwsbrief van deze week moeten zien: hij staat helemaal vol met: "niet vergeten, geld meebrengen", "niet vergeten, die dag schoolreis", "niet vergeten: vrijwilligers schoolfeest gevraagd", "niet vergeten: sportdag", "niet vergeten: zwemmen", "niet vergeten: NOG eens sportdag", "niet vergeten..." (en dat allemaal in losse berichtjes onder elkaar in plaats van in een overzichtelijke kalender). HELP!

En om daar bovenop nog eens een berenmethode te moeten stapelen? Het zal al een goeie methode moeten zijn om mij te overtuigen, want in dit stadium zie ik elke extra belasting als storend en te veel, hoe goed ze ook bedoeld is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien een onnozele vraag maar wat moet ik mij bij die "berenmethode" voorstellen?

Zijn grizzlies dan zo hyper? :-)

- Philip

ADHD-mama zei

Dit leg ik zeker eens uit in een volgende post!

ADHD-mama