zondag 19 augustus 2007

De Pikkel en de Wob

---
Een wob mufte zijn frinse fruin.
Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wob.
"Groes mijn bale fruin", loeg de wob biest, "mijn fruin is een frins".
"Proest bedaan", makkelde de pikkel.
"Mart jij benedel geen lijpjes?"
"Ik mart geen rotse pikkels", slukte de wob biester.
---

Dit stukje staat ergens in mijn cursus "Leesonderwijs" en toont aan dat je enkele vragen over een tekst kan beantwoorden zonder dat je hem begrijpt. Het gaat dan wel over vragen die over letterlijke weergave van de tekst gaan (wat mufte de wob? hoe beunde de pikkel in de fruin van de wob? enz.). Dit soort oefeningen noemden we vroeger nogal eng 'begrijpend lezen'.

Mijn vraag aan jullie - omdat ik dit echt een grappig tekstje vind - is de volgende: wat lees je in deze tekst? Wat zie je voor je als je leest hoe een pikkel snerp in de fruin van de wob beunt? Vertaal het eens naar de situatie die je voor je ziet, in Nederlands dat voor iedereen te begrijpen is? Laat je niet beïnvloeden door de anderen! Ik ben benieuwd... ;-)

5 opmerkingen:

ADHD-papa zei

Misschien kan jij me dan vertellen wat er door het struikgewas ruist?

Anoniem zei

Ik snap er geen ballen van..LOL
Miss u guys..
XOXO

ADHD-mama zei

Mijn eigen bijdrage:

Een mol verliet zijn donkere tunnel. Een regenworm maakte licht in de tunnel van de mol.
"Uit mijn mooie tunnel", zei de mol woest, "mijn tunnel is donker".
"Goed gedaan", antwoordde de regenworm. "Wil jij hier geen lampjes?"
"Ik wil geen bemoeizieke regenworm", zei de mol woester.

Nog iemand?

ADHD-papa zei

aaahh...nu snappekem!

Anoniem zei

En hier is dan de mijne...

De Krekel en de Mier
---
Een mier bevoorraadde zijn nieuwe hol.
Een krekel kwam binnen in het huis van de mier.
"Uit mijn mooie huis", riep de mier kwaad, "mijn huis is nieuw".
"Goed gedaan", slijmde de krekel.
"Mag jij dan geen mee-etertjes?"
"Ik mag geen gluiperige krekels", brulde de mier kwader.