donderdag 22 februari 2007

Complimentjes

Ik doe altijd mijn best om negatieve uitspraken naar de kinderen toe af te wisselen met positieve uitspraken - hoewel ik moet toegeven dat ik daar lang niet altijd in slaag en er soms zelfs jammerlijk in misluk...

Vooral Pieter is nog zeer gevoelig voor complimentjes en wil vaak horen dat hij goed bezig is, want hij doet ook echt wel zijn best om alles zo goed mogelijk te doen, tot in de details. Wouter lijkt mijn complimentjes vaak te willen pareren met kritiek naar zijn broer toe.

Misschien vindt hij wel dat ik Pieter teveel complimentjes geef? Nochtans doe ik dat voor beide kinderen ongeveer evenveel! Maar wat meer meetelt, denk ik, is dat een 9-jarige zich totaal niet kan spiegelen aan het soort complimentjes dat we aan Pieter geven, voor bijvoorbeeld 'flink eten', 'niet morsen aan tafel', 'je schoenen zelfstandig aandoen', 'je luier zelf in de vuilbak gooien'...

Pieter complimentjes geven is natuurlijk gemakkelijker, en Wouter lijkt er niet altijd behoefte aan te hebben. Toch is dat laatste slechts schijn, want hij heeft ze even hard nodig als Pieter. Ook hij wil horen dat hij goed bezig is. Ook hij doet zijn best om de dingen naar best vermogen te doen, ook al heeft het soms minder zichtbaar resultaat dan bij Pieter. Maar wij kennen zijn beperkingen en zien wél dat zijn inspanningen nu écht beginnen lonen, en dat zeggen we hem ook.

Vanmorgen gaf Wouter ineens spontaan een compliment aan Pieter. Pieter gaat sinds een maand of drie niet meer de trap af met twee stappen per tree, maar met één. Daardoor kan hij nu aan een behoorlijke snelheid naar beneden komen. Het was Wouter opgevallen, en hij zei: 'Waw Pieter, zo rap heb ik je nog nooit een trap zien afkomen!' Pieter glom van trots!

In het naar buiten gaan vroeg ik Wouter of hij gezien had wat voor effect zijn woorden op zijn kleine broer hadden gehad. Pas toen realiseerde hij het zich: Pieter kijkt echt naar hem op en doet de dingen weer beter als hij er de appreciatie van zijn grote broer bij heeft.

Weer een stapje in de goede richting!

Geen opmerkingen: