woensdag 14 februari 2007

Strubbelingen

Pfffff... Waarom gaat dit zo up en down? 't Was gisterenochtend en deze ochtend weer chaos ten top. Pieter commandeert Wouter rond, en Wouter commandeert Pieter rond. En allebei negeren ze mijn tussenkomsten zoveel mogelijk.

Maandagavond heb ik Wouter - in overeenkomst met de vorderingen die hij de voorbije twee weken heeft gemaakt - zelf verantwoordelijk gesteld voor op tijd komen. Hij was immers uitgekeken op het vermomde strafsysteem (op tijd komen = niet een kwartier vroeger in bed vliegen), iets waar ik zeer goed kan inkomen. Ik heb hem gezegd dat hij mag proberen om 's ochtends zelf zijn tijd in te delen, zodat hij op tijd is. Samen hebben we ook afgesproken dat zijn Playstationtijd van die dag gehalveerd wordt als hij te laat op school komt.

Pieter begrijpt daar natuurlijk niets van. Waarom wordt hem nog verteld wat er eerst moet gebeuren en Wouter niet? Het argument 'Wouter is al 9' vindt absoluut geen ingang bij een kleine dominante kleuter als Pieter. Hij is óók al groot, toch? Gevolg van dat onbegrip is wellicht zijn bemoeienissen. Hij reageert precies zoals Wouter al die tijd ook deed: "als mama niet reageert, doe ik het wel!" En daar wordt Wouter natuurlijk onnozel van.

Ik ga het 'nieuwe' systeem nog tot het einde van de week een kans geven. Zien of het Wouter lukt om zichzelf op tijd te laten komen. Zien of Pieter het systeem toch oppikt op één of ander moment. Want ik heb niet veel zin om me door een kleuter te laten tegenhouden in mijn pogingen om Wouter op een gerichte manier verantwoordelijk te stellen voor zichzelf.

Geen opmerkingen: