maandag 15 januari 2007

Revalidatie

Wouter's juf gaf het al aan in haar reactie op mijn vorige post: het revaldatiecentrum wil zo snel mogelijk beginnen met revalidatie.

Ik zal proberen om het zo goed mogelijk te structureren, tenslotte is er donderdag heel wat informatie op ons afgekomen...

INTELLIGENTIE
Men heeft twee soorten intelliegentietests afgenomen: één op verbale vaardigheden en één op ruimtelijk inzicht. Dat de globale uitslag van die test goed zat, was ons al terloops meegedeeld, maar hoe dat precies in elkaar zat weten we nu ook. Er wordt van de hele bevolking een Gauss-curve gemaakt. De horizontale X-as bevat de IQ-score. De verticale Y-as bevat het aantal mensen die deze IQ-score hebben. Zo'n Gauss-curve heeft steeds een gemiddelde, in dit geval 100, en ongeveer 67% van de bevolking heeft een IQ tussen 85 en 115. Hoogbegaafd ben je vanaf een IQ van ongeveer 135 à 140. Wouter haalde een score van 141.
De andere test die werd afgenomen was een test waarbij hij blokkenstructuren vanop een kaartje moest nabouwen. Deze blokken waren voor de helft gekleurd en voor de andere helft wit. De begeleidster van het centrum zei ons dat deze structuren niet gemakkelijk waren, maar dat hij alle opdrachten foutloos heeft afgewerkt. (Nu moeten we erbij zeggen dat hij thuis ook graag met lego speelt, en daar zelf heel leuke en toffe dingen mee uitvindt! Dus dat zal deze score wellicht beïnvloeden...)

LEESTEST
Ook hier heeft men twee testen afgenomen: een leestest met context en één zonder.
De eerste was een doorlopende tekst in verhaalvorm. Deze verliep aan een redelijk tempo: hij las de tekst rustig door zonder teveel haperingen. De tweede test was een tekst in nonsens-taal, waarbij men kan nagaan of er werkelijk technisch gelezen wordt. Daar ging hij de mist in: ei en ie werden omgedraaid, d en b eveneens, open en gesloten lettergrepen las hij niet juist enz. Men vermoedt dus dat hij in zijn lezen aan een vorm van 'compensatie' doet: wat hij niet gelezen krijgt, leidt hij wel af of raadt hij uit de context. De begeleidster zei dat het te vroeg is om te spreken van dyslexie, de revalidatie zal dat moeten uitwijzen.

MEDICATIE
Een uurtje zonder medicatie bij de begeleidster gaf aan dat er wel degelijk een groot verschil is tussen het wel of niet nemen van zijn medicatie.
Voor mensen die denken dat je 'suf' wordt van het nemen van Rilatine (Ritalin) of Concerta: onze Wouter reageerde die medicijnloze dag ongecontroleerd en impulsief. Maar we kunnen niet zeggen dat hij een doetje is op andere dagen... wat de begeleidster meteen bevestigde.

MOTIVATIE EN ZELFBEELD
De twee grootste problemen blijken toch motivatie en een verwrongen zelfbeeld te zijn. Hier hebben we lang over gepraat. Het is niet duidelijk of gebrek aan motivatie het zelfbeeld beïnvloeden of andersom. Feit is dat hij school totaal niet interessant vindt (op geen enkele manier!) en zich daardoor ook niet inzet. Hij vindt zichzelf soms geweldig fantastisch, beter dan alle anderen, maar we vinden hem soms ook huilend in zijn bed, ervan overtuigd dat hij niets kan. Het zijn schommelingen van het ene uiterste naar het andere, en misschien verklaren ze ook het verschil tussen 'moeilijke' dagen en 'normale' dagen... De begeleidster gaf aan dat ze hier nog wat verder aan zouden werken tijdens de revalidatie.

OVER OF NIET?
Ook al is het nog maar pas januari, het lijkt me niet te vroeg om na te gaan of Wouter wel zal over kunnen gaan naar het vijfde leerjaar. Zoals het er nu voor staat, niet alleen zijn (niet-toereikende) resultaten, maar ook zijn houding en vaardigheden, lijkt dat niet het geval te zijn. We moeten afwachten of hij zich weet te herpakken dit jaar, liefst nog omdat hij het zelf graag wil en niet omdat wij met een stok achter de deur staan te dreigen. En indien hij blijft 'zitten', geen probleem, op voorwaarde dat het zittenblijven hem zal helpen...

De revalidatie zou ten vroegste na de paasvakantie kunnen starten. Ze willen vooral werken rond beter lezen, zijn motivatie en zijn zelfbeeld. Wij vroegen wat we ondertussen nog voor hem en met hem kunnen doen. Maar we pakken het al niet slecht aan, vond ze. Dat is wel leuk om te horen! Toch beseffen mensen niet altijd dat 'niet zo slecht' wel de enige werkbare manier is om met Wouter om te gaan... Elke zijsprong die wij maken, straft hij genadeloos af. Dus we moeten wel!

Het blijft een dagelijkse strijd tegen wat wij soms aanvoelen als de bierkaai. We moeten in vooruitgang blijven geloven, anders is alles voor niets geweest. De ene dag lukt dat wat beter dan de andere, maar hey, we zijn ook maar mensen hé.

1 opmerking:

Anoniem zei

Woorden als "revalidatiecentrum" doen me een beetje huiveren. Waarschijnlijk mis ik wat achtergrond -- ik heb een groot deel van mijn schooltijd in Denemarken uitgezeten en daar ging het er iets anders aan toe op school. Doch dat geheel terzijde.

Die IQ test intrigeert me. Ik weet dat ik lang geleden ook door zo'n circus gegaan ben. De enige details die ik me ervan herinner waren een paar "doolhoven" op papier waar ik een lijn door moest tekenen zonder stoppen en kaartjes met wat ik tegenwoordig "meta-humor" noem ("groen" in het geel geschreven op een blauwe achtergrond enzo). Mijn score kan ik me ook niet herinneren. Enkel dat ze ook hoog lag.

Als ik een referentie ben (zou de eerste keer zijn :-)) zou ik me niet te veel zorgen maken over de leestest. Ik kan ook zeer snel lezen (een boek om de twee dagen is geen uitzondering) en ben me er van bewust dat ik niet alles lees. Maar dat hoeft ook niet. In het achtste leerjaar (of hoe men dat hier ook noemt) hebben mijn ouders me een soort cursus laten volgen die op school werd aangeboden als naschoolse activiteit -- Het kaftje heb ik nog ergens liggen ("readak" heette het, geloof ik) -- over "snel lezen". Een van de kernbegrippen die ik daaruit onthouden heb is dat "alles lezen" ten strengste verboden is en dat de context je beste vriend moet zijn.

"Technisch lezen" lijkt me een zeer rekbaar begrip. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het kunnen voorlezen van random nonsens een metric is voor iets. Maar ik ben geen expert natuurlijk. Zelf lees ik de hele dag door "gestructureerde nonsens" (source code van software waar ik aan werk) maar toen ik voor de grap eens probeerde wat op te maken uit een transcriptie van Beowulf in het origineel... Andere koek.

Medicatie kan ik ook boeken over schrijven. Als ik er aan denk om naar de braincare-specialist te gaan en vervolgens naar de apotheker (twee loodzware taken -- beetje als huiswerk toen ik op school zat) neem ik Concerta. En ik voel _echt_ het verschil. Het is onmogelijk te beschrijven hoe "anders" de wereld is met en zonder. Zowel voor mezelf als voor de wereld om me heen. Als kind nam ik ook Rilatine. Daar ben ik dan om één of andere reden een paar jaar mee gestopt tot ik mezelf zo zwaar op de zenuwen gewerkt had dat ik naar een braincare specialist gelopen ben, die me vervolgens Concerta aanbevolen heeft. Ik zou eens om Rilatine moeten vragen om het verschil te proberen. Alles voor de wetenschap!

Motivatie en zelfbeeld: "check" -- geen zorgen over maken. :-) Ik kan me soms ongelofelijk "down" voelen en in de knoop liggen met mezelf. Vooral als ik me verveel (saaie periodes op het werk, werk dat niet vordert, random tegenslag, enz) manifesteert zich dat. Maar als ik dan eens iets bizonder leuks gedaan heb, ben ik natuurlijk gewoon de beste, zonder twijfel!

Ik ben nooit blijven zitten, hoewel ik vaak monsterlijke rapporten had. De commentaar van de leerkrachten was steeds "zou veel beter kunnen met wat inspanning" en "als hij nu eens zijn huiswerk zou maken". Overgaan is natuurlijk grotendeels een beslissing van de school (denk ik?) maar wat vindt zoonlief er zelf van?