zaterdag 23 december 2006

Allemaal nootjes

Op vraag van de juf van notenleer sprong ik even binnen toen ik Wouter woensdag ging afhalen van de les. Ze had niet zo'n goed nieuws voor ons. Wouter had 1,5/10 gehaald op zijn theoretisch examen, een rampzalig resultaat dat ervoor zou zorgen dat hij moet blijven zitten als het niet betert.

Een oudercontact was dus aangewezen.
Omwille van allerlei redenen - verjaardagsfeestjes, revalidatie... - had hij het voorbije trimester een aantal lessen gemist, en aangezien hij blijkbaar het meeste opsteekt in de les zelf was dat redelijk rampzalig. De juf noemde Wouter een jongen met veel talenten, en zeer intelligent, creatief en zelfzeker. Maar van wat ze daarna zei viel ik pas helemaal achterover: Wouter is haar meest gemotiveerde en gefocuste leerling. Euh? Gaat dit wel over mijn zoon?
In de uitleg die erachteraan kwam gaf ze wel aan dat ze zijn aandacht in de klas moet weten vast te houden, omdat hij anders in nogal storend en banaal gedrag vervalt. Vaak is dat in groepslessen niet gemakkelijk, maar als het lukt is hij helemaal mee. De sleutel is duidelijk uitdaging: heeft hij die, dan is hij helemaal mee.

Vroeger dacht ik eerder dat Wouter niet echt intelligent was. Het duurde lang om simpele dingen uit te leggen, en dan nog begreep hij ze vaak niet. In de klas is hij niet in staat hetzelfde aantal oefeningen te maken als zijn klasgenoten, dus werkt de juf met kruisjes bij de meest essentiële oefeningen, die hij wél allemaal moet afwerken.

Uit één van de eerste tests in het revalidatiecentrum, waarvan het resultaat enkele weken geleden al even terloops werd vernoemd, bleek dat onze Wouter hoogbegaafd is. Dat verandert de hele benadering naar hem toe. Dit oudercontact en de verdere resultaten in het revalidatiecentrum zullen nog meer duidelijk maken. Gebrek aan resultaat wordt wellicht veroorzaakt door gebrek aan uitdaging en teveel verveling. Dus geen aangepaste eisen meer - of is dat de foute conclusie?

Gelukkig ken ik zelf ook wat van muziek en zijn we in de gelegenheid om hem bij te werken in de vakantie. Zo zal hij in januari in staat zijn om de draad gewoon op te pikken met de anderen. Op zo'n moment weet ik weer waar die opleiding tot leerkracht voor dient.

Geen opmerkingen: